IJZERTEKORT – Veel ijzerrijke voeding eten is de oplossing

IJzer heeft een hele belangrijke functie in je lichaam voornamelijk in je bloed. IJzer zorgt ervoor dat via het bloed zuurstof naar alle delen van je lichaam wordt gestuurd. 


 Een IJzertekort zorgt dus voor futloosheid van het lichaam omdat niet alle delen van het lichaam voldoende van ijzer worden voorzien.

Ook zorgt ijzer ervoor dat je lichaam afweerstoffen aanmaakt. Deze afweerstoffen beschermen je lichaam tegen schadelijke stoffen. Een ijzertekort zorgt er dus ook voor dat het afweersysteem van het lichaam niet goed werkt.

Als je voor langere tijd niet deze minimale dagelijkse behoefte aan ijzer binnenkrijgt daalt de ijzervoorraad in je lichaam en kunnen we spreken van een écht tekort aan ijzer.

Oorzaken van een ijzertekort

►Behalve dat je eenvoudigweg te weinig ijzerrijk voedsel eet kunnen er ook een aantal andere oorzaken zijn van een ijzertekort:

►Als je bloed verliest, bijvoorbeeld tijdens je menstruatie kun je een een ijzertekort oplopen. Bloed bevat ijzer, dus als je bloed verliest daalt je ijzerspiegel.

►Door een beschadiging van het slijmvlies van je darmen kunnen je darmen minder ijzer opnemen dan normaal (bijvoorbeeld bij ziekte van Crohn)

►IJzertekort ontstaat ook bij bepaalde chronische ziekten, zoals reuma, maagzweren, infecties aan de luchtwegen, infecties aan de urinewegen & maag- & darmkanker

►Tijdens een zwangerschap kan je lichaam meer behoefte hebben aan ijzer vanwege het kindje wat ook ijzer nodig heeft.

Symptomen van ijzertekort

Als je een van onderstaande symptomen voor enige tijd hebt moet je jezelf afvragen of je geen ijzertekort hebt.

►bleke huid

►veel spierpijn

►haaruitval

►onregelmatige hartslag

►bleke huid

►snel koud hebben

►kortademigheid

►vermoeidheid

duizeligheid

hartkloppingen

problemen met concentreren

►futloosheid

hoofdpijn

►slap gevoel in de benen

►broze en weke nagels

►verzwakte fysieke weerstand 

►geen mentale weerstand

rusteloze benen

IJzerrijke voeding

De makkelijkste manier om je ijzertekort weer aan te vullen is het eten & drinken van ijzerrijke voeding. Je hoeft je over je ijzergehalte niet al te veel zorgen te maken als je regelmatig groente en fruit eet, aangevuld met vlees en vis. Heb je geen regelmatig eetpatroon volgen hier een aantal ijzerrijke voedingsmiddelen:

Spinazie, Wortelen, Tomaten, Peulvruchten, Eigeel, Pure chocolade, Noten, Vlees, Vis, Bruinbrood, Muesli, Zilvervliesrijst, Appelstroop, Artisjok, Andijvie, Broccoli, Courgette, Doperwten, Aardapelen

IJzertekort aanvullen met voedingssupplementen.

Het verdient geen aanbeveling om je ijzertekort te gaan aanvullen met voedingssupplementen. Je ijzergehalte aanvullen met gezonde voeding is veel effectiever en het scheelt je een hoop geld, aangezien voedingssupplementen over het algemeen vrij duur zijn. Enige uitzondering zou kunnen zijn om je ijzertekort aan te vullen met het drankje Floradix. Dit drankje wordt veelal aan zwangere vrouwen voorgeschreven om bloedarmoede te voorkomen en bevat veel ijzer en is volledig natuurlijk.


Wellicht ook interessant:

Nachtelijke beenkrampen