NACHTELIJK TRANSPIREREN – Hoe nachtzweten voorkomen?

Nachtelijk transpireren kan doordrenkte nachtkleding en lakens veroorzaken en voelt heel ongemakkelijk. Nachtelijk transpireren beïnvloedt ongeveer 3 procent van de bevolking en kan slechts in een uitzonderlijk geval een teken zijn van een onderliggende ernstige ziekte. Echter, in de meeste gevallen is er een onschuldige oorzaak.

Zweten is het natuurlijke koelsysteem van het lichaam om oververhitting te voorkomen. De hersenen reguleren dus onze lichaamstemperatuur. De hersenen zorgen dat meer dan 2 miljoen zweetklieren worden gestimuleerd om ons koel te houden. Als het waterige zweet van je huid verdampt, geeft het warmte-energie af, wat er voor zorgt dat je lichaam afkoelt.

Mogelijke oorzaken van nachtelijk transpireren

►Hormoon onevenwichtigheden. Deze onevenwichtigheden kunnen optreden bij bijvoorbeeld menopauze, diabetes, schildklieraandoeningen, puberteit en zwangerschap.

Slaapapneu. Nachtelijk transpireren komt bij mensen met onbehandelde slaapapneu drie keer vaker voor dan bij de algemene bevolking.

►Refluxziekte, gepaard met brandend maagzuur

►Kanker. Nachtelijk zweten kan een vroeg teken van kanker zijn, hoewel andere symptomen normaal op hetzelfde moment verschijnen. Vooral lymfeklierkanker en leukemie zijn geassocieerd met nachtelijk zweten.

►Angst stoornissen

►Zwaarlijvigheid

►Drugsgebruik, vooral bij heroïne

►Hoge bloeddruk

►Lage bloedsuikerspiegel

►Ziekte van Parkinson

►Tuberculose is de infectie die traditioneel het meest in verband wordt gebracht met nachtelijk zweten. Andere veel voorkomende oorzaken zijn onder meer HIV, griep en andere ziektes met koorts.

Nachtelijk transpireren door medicijnen

Veel medicijnen, zoals antidepressiva, hormonen, diabetes medicijnen, pijnstillers en steroïden kunnen nachtelijk zweten veroorzaken. Je moet echter wel contact opnemen met je arts of apotheker als je vragen hebt over mogelijke bijwerkingen van je medicatie. Overigens staan bijwerkingen zoals nachtelijk transpireren vaak ook in de bijsluiter vermeld.

Behandeling van nachtelijk transpireren

De behandeling van nachtelijk zweten hangt af van de onderliggende oorzaak. Als er geen directe, vaststaande oorzaak is van overmatig zweten, bestaat de behandeling uit zowel preventie- als behandelingsmethoden. Onderstaande zaken kun je eenvoudig zelf oppakken om nachtzweten te voorkomen.

►Ademhalingsoefeningen. Het beoefenen van ontspanningsademhalingsoefeningen kan helpen om nachtelijk zweten te beheersen.

►Slapen in een koele omgeving met lichte, ademende, niet-synthetische nachtkleding en lakens.

►Vermijd het gebruik van een te dik dekbed.

►Minderen met alcohol.

►Niet te veel cafeïne.

►Voorzichtig met gekruid voedsel.

►Het aanbrengen van een klinische sterkte anti-transpirant op de lichaamsdelen die het meest vatbaar zijn, zoals de oksels, handen, voeten, haarlijn, rug, borst of lies.

►Niet eten binnen 2 tot 3 uur voor het naar bed gaan.

►Volg een vet- en suikerarm dieet.

►Gebruik een airconditioning of een ventilator.

►Het oefenen van ontspanning ademhalingsoefeningen voor het slapen gaan en na het ontwaken met een nachtelijk zweet.

►Dagelijks voldoende bewegen.

►Behoud van een normaal gewicht.

►Veel water drinken gedurende de dag.

Medicijnen die bekend staan ​​als anticholinergica kunnen zweten helpen verminderen, maar deze mogen alleen op advies van je huisarts worden ingenomen.

WELLICHT OOK INTERESSANT:

Nachtelijke beenkrampen