NACHTELIJKE BEENKRAMPEN – Krampen in je benen tijdens het slapen

Nachtelijke beenkrampen. Er zijn veel mensen die er geregeld middenin de nacht wakker van worden. Ze voelen dan een hevige pijn in de kuit, dijbeen of de voet. In de meeste gevallen zijn beenkrampen onschuldig en kun je ze voorkomen door je spieren te strekken door bepaalde oefeningen te doen en bepaalde gewoontes te veranderen.


Wat zijn de oorzaken van nachtelijke beenkrampen?

  • Een gebrek aan beweging kan ervoor zorgen dat je ’s nachts beenkrampen krijgt. Lekker sporten of wandelen doet wonderen.
  • Als je weinig buiten komt. Als je weinig buiten komt heb je een vitamine D gebrek. Je hebt hierdoor een tekort aan calcium en magnesium en dat kan beenkrampen veroorzaken.
  • Nachtelijke beenkrampen kunnen ook worden veroorzaakt door teveel beweging.
  • Bepaalde medicijnen kunnen beenkrampen veroorzaken. Voorbeelden hiervan zijn medicijnen tegen een hoge bloeddruk of plaspillen.
  • Stress. Veel stress vanwege je werk kan beenkrampen veroorzaken.
  • Je kan een tekort aan zout hebben waardoor je de krampen krijgt. Zout is makkelijk aan te vullen door geregeld een lekkere bouillon te drinken of zoute pinda’s te eten.
  • Als je te weinig drinkt gedurende dag kun je krampen ook in de hand werken. Het lichaam kan de afvalstoffen niet goed kwijt.
  • Algemeen vitamine gebrek. Als je onvoldoende gezond eet kun je ervoor zorgen dat je beenkrampen krijgt.

Wat kan ik doen om nachtelijke beenkrampen te voorkomen?

Kramp in je benen kan dus zeer vervelend zijn, echter er zijn een heleboel dingen die je zelf al kunt doen voordat je er mee naar de dokter gaat. De beste tips tegen beenkrampen:

  • De spieren die kramp veroorzaken geregeld masseren.
  • Drink minimaal 8 glazen water per dag. Thee en fruitsappen zijn hierop een goede afwisseling.
  • Beweeg! Dagelijks een stukje fietsen kan bijvoorbeeld al genoeg zijn. Het is in ieder geval zeer belangrijk om goed de spieren te strekken na de inspanning.
  • Eet gezond! Eten dat rijk is aan kalium en magnesium. Kalium zit bijvoorbeeld in avocado’s, wilde zalm, granaatappel, spinazie, kokoswater, witte bonen en bananen.  Magnesium kun je bijvoorbeeld vinden in spinazie, yoghurt, amandelen, zwarte bonen, avocado’s, vijgen, en bananen.
  • Gebruik goed schoeisel. Schoenen waarbij de onderkant van je voeten niet goed wordt opgetild ondersteunen je voeten te weinig. Schoenen moeten verder goed passen en niet bewegen als je loopt. Te strakke sokken blokkeren de bloedsomloop teveel en zorgen ervoor dat je spieren kwetsbaarder worden voor kramp.
  • Minderen met het drinken van alcohol. Alcohol verhoogt de kans op krampen aanzienlijk.

Over het algemeen zijn de beenkrampen dus vrij onschuldig. Indien de beenkrampen ook overdag gaan plaatsvinden en vaker voorkomen is het uiteraard verstandig de huisarts te raadplegen.


Wellicht ook interessant:

Rusteloze benen

Zweetvoeten

Verzwikte enkel

Doorgezakte voet