STRESS VERMINDEREN – 10 tips om te leren ontspannen

Tegenwoordig is het makkelijk om af en toe stress te krijgen. Van je dagelijkse bezigheden kun je aardig stress krijgen. Je moet dus geregeld tijd vrijmaken om te ontspannen, doe je dat niet dan zal je mentale en fysieke gezondheid eronder gaan lijden. Begin dus nu meteen met stress verminderen.

Leren omgaan met je stress is niet makkelijk. Hier zijn 10 tips tegen stress om het makkelijker voor je te maken stress te laten verminderen.

1. Regelmatig sporten zal je stress verminderen

Regelmatig sporten is een van de beste manieren om lichaam en geest te ontspannen. Bovendien zal lichaamsbeweging je humeur verbeteren. Maar je moet het vaak doen om het te laten renderen.

2. Ontspan je spieren

Als je gestrest bent, worden je spieren gespannen. Je kunt helpen om ze los te maken en je lichaam op te frissen door:

►Stretching

►Genieten van een massage

►Een warm bad of een douche nemen

►Goed te slapen

3. Diepe ademhaling

Een paar keer diep ademhalen kan al meteen de druk wegnemen. Je zult verbaasd zijn hoeveel beter je je voelt als je er eenmaal goed in bent. Volg gewoon deze 5 stappen:

►Ga zitten in een comfortabele positie met je handen in je schoot en je voeten op de grond. Of je kunt gaan liggen.

►Sluit je ogen.

►Stel jezelf voor op een ontspannen plek. Dat geeft je een vredig gevoel.

►Adem langzaam diep in en uit.

►Doe dit voor 5 tot 10 minuten per keer.

4. Goed eten kan ook stress verminderen

Het eten van een regelmatig, uitgebalanceerd dieet zal je helpen om je over het algemeen beter te voelen. Het kan ook helpen je stemmingen onder controle te houden. Je maaltijden moeten veel  groenten, fruit, volle granen en magere eiwitten voor energie bevatten. Slecht eten kan je in een slecht humeur brengen, waardoor je stress echt kan toenemen.

Geschikte voeding voor een relaxed leven:

  • Groene bladgroentes, avocado, banaan, noten, zaden, pitten, vis en pure chocolade. Zij bevatten veel magnesium. Dit mineraal heeft je lichaam nodig om goed met stress om te kunnen gaan.
  • Vette vis, visolie, levertraan en walnoten. Hier zitten veel omega 3-vetzuren in. Omega 3 vermindert angstgevoelens en sombere gevoelens.
  • Citrusvruchten, kiwi’s, paprika’s en aardbeien omdat deze veel vitamine C bevatten. Door vitamine C kun je beter met stress omgaan.
  • Kamillethee. Na drinken van kamillethee wordt je onmiddellijk kalm.

5. Leer te relaxen

Het moderne leven is soms zo druk en daarom heeft je lichaam behoefte aan relaxen. Kijk naar je leven en vind kleine manieren waarop je dat kunt doen.

Bijvoorbeeld:

►Stel je horloge 5 tot 10 minuten vooruit. Op die manier kom je overal ruim op tijd en vermijd je de stress van het te laat komen.

►’s Ochtends op tijd opstaan helpt je om de dag ontspannen te beginnen zonder haast.

►Wanneer je op de snelweg rijdt, rij op de rechter rijstrook

►Splits grote klussen in kleinere deelklussen.

6. Neem geregeld een ​​pauze

Je moet echt wat pauzetijd plannen om je geest vrij te maken van stress. Als je een persoon bent die graag doelen stelt, kan dit in het begin moeilijk zijn. Maar hou vol en je zult uitkijken naar deze momenten. Rustgevende dingen die je kunt doen zijn:

►Meditatie

►Yoga

►Tai chi

►Luisteren naar je favoriete muziek

►Tijd doorbrengen in de natuur

7. Maak tijd voor hobby’s

Je moet tijd reserveren voor dingen die je leuk vindt. Probeer elke dag iets te doen waardoor je je goed voelt, en het zal je stress verminderen. Het hoeft niet heel veel tijd te kosten. Zelfs 15 tot 20 minuten is al genoeg. Ontspannende hobby’s zijn bijvoorbeeld dingen als:

►Lezen

►Knutselen

►Film kijken

►Puzzelen (legpuzzels en kruiswoordpuzzels)

►Kaartspellen en bordspellen

8. Praat over uw problemen

Als dingen je storen, kan praten over die dingen helpen je stress te verminderen. Je kunt praten met familieleden, vrienden of een therapeut.

9. Zorg dat je geen perfectionist bent

Accepteer dat je de dingen niet perfect kunt doen, hoe hard je dat ook probeert. Je kunt ook niet alles in je leven beheersen. Doe jezelf dus een plezier en stop met denken dat je zoveel kunt doen. En vergeet niet om je gevoel voor humor bij te houden. Lachen helpt je om je ontspannen te voelen.

10. Zorg dat de oorzaken van stress verdwijnen

Zoek uit wat de grootste oorzaken van stress in je leven zijn. Is het je werk, je woon-werkverkeer, je huiswerk? Als je in staat bent om te identificeren wat stress bij je veroorzaakt, kijk dan of je deze oorzaken kan wegnemen. Als je de belangrijkste oorzaken van je stress niet kunt vinden, probeer dan een stress-dagboek bij te houden. Noteer wanneer je het meest ongerust wordt en kijk of je een patroon kunt bepalen en zoek vervolgens naar manieren om die oorzaken weg te nemen of te verminderen.

Al met al, stress verminderen begint meestal bij jezelf. Met deze eenvoudige tips kun je al snel stress verminderen.

WELLICHT OOK INTERESSANT:

Hyperventilatie

Massage tegen migraine

Show Buttons
Hide Buttons