baby slaapt niet door

Je baby slaapt niet door. Dat is voor veel mensen een herkenbaar probleem. Je baby de hele nacht door laten slapen is een veel voorkomende uitdaging voor ouders. Als pasgeboren baby moeten baby’s om de paar uur wakker worden om te eten, omdat hun kleine buikjes niet groot genoeg zijn om ze de hele nacht vol te houden. Naarmate je baby groeit, heeft hij die nachtvoedingen echter minder nodig. Dit is meestal het moment dat ouders verwachten dat hun baby’s de hele nacht doorslapen. Echter, de dingen lopen niet altijd zoals verwacht, waardoor ouders vaak uitgeput zijn vanwege slaapgebrek. Slapen is eigenlijk een aangeleerde vaardigheid. Baby’s moeten leren hoe en wanneer ze moeten slapen. De volgende 8 tips kunnen je baby helpen langere stukken door te slapen.

Eerst voeden, dan lezen

Het is zo verleidelijk om je baby in slaap te voeden – moedermelk of een warme fles is de meest natuurlijke slaapopwekker op aarde – maar doe het niet!
De belangrijkste oorzaak van nachtelijk wakker worden bij baby’s is een verband tussen eten en slapen. Hoe meer je je kind in slaap voedt, hoe meer het voedsel nodig heeft om in slaap te vallen, elke keer dat het wakker wordt. Om dat verband tussen eten en slapen te doorbreken, begint je je bedtijdroutine met eten; buiten de slaapkamer is het beste. Als je baby in slaap valt, maak hem dan zachtjes wakker en ga verder met het lezen van een verhaaltje of het zingen van een liedje.

Maak de babyslaapkamer zo donker mogelijk

Je baby slaapt wellicht niet door omdat zijn/haar slaapkamer te licht is. Iedereen slaapt beter als het donker is – dat komt omdat melatonine (ons interne ‘slaaphormoon’) wordt uitgeschakeld als het donker is. Met donker wordt bedoeld ook echt donker! Zelfs het licht van nachtverlichting of digitale klokken kan te fel zijn. Koop kamerverduisterende gordijnen en hang die op. Of gebruik schilderstape om eventueel zwarte vuilniszakken op te hangen, zelfs aluminiumfolie of zwart bouwpapier werkt in een mum van tijd.

Begrijp de circadiane ritmes

Circadiaans. Het is gewoon een mooi woord voor het biologische ritme dat ons ‘s nachts meer vermoeid maakt en’ s ochtends wakkerder maakt. Ook de middagdutjes worden hierdoor bepaald. Deze interne biologische klok wordt aangestuurd door melatonine, ons interne slaaphormoon.

We hebben allemaal van natuurlijke slaap- en waakcycli tijden waarop we ons slaperiger voelen en momenten waarop we ons meer wakker voelen. Pasgeboren baby’s ontwikkelen rond 6-8 weken circadiane ritmes. Dat betekent dat dit het moment is waarop ze dag en nacht beginnen te onderscheiden en ‘s nachts langere stukken gaan slapen en kortere stukken gedurende de middag.

Technologie kan helpen bij het volgen van het slaappatroon van uw baby. De Numsy Nightcalm kan je daarbij bijvoorbeeld enorm helpen.

Let goed op de slaapsignalen

Hoewel de meeste jonge ouders genieten van de grimassen, en het giechelen van hun baby, zijn er vaak over het hoofd geziene signalen dat hun baby moe is en klaar om te slapen.

Wees op je hoede en handel snel – je baby kan met een vingerknip van alert en blij naar slaperig en chagrijnig worden. Als je de slaapmodus mist en je baby schakelt over naar de oververmoeide modus, zal het moeilijker zijn voor hem om in slaap te vallen en in slaap te blijven.
Enkele veelvoorkomende tekenen dat uw baby klaar is om te slapen:

  • Verminderde activiteit en langzame bewegingen
  • Minder vocaal, rustiger
  • Op oren slaan of aan haar trekken
  • Hangende oogleden; glazige ogen
  • Minder betrokken
  • Chagrijnig
  • Ogen wrijven
  • Geeuwen

Vroeg naar bed!

Weersta de verleiding om je baby langer wakker te houden in de hoop dat hij langer door zal slapen. Het tegenovergestelde is namelijk waar! Je baby slaapt misschien niet vanwege oververmoeidheid. Als je probeert om de bedtijd van je baby te verlaten, zorg je ervoor dat hij oververmoeid raakt. Als je baby oververmoeid is, produceert zijn lichaam juist hormonen om vermoeidheid tegen te gaan, waardoor het moeilijker wordt om in slaap te vallen en te blijven slapen. Het is een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is.
Streef naar bedtijd tussen 18.00 en 19.00 uur. Hoewel het misschien tegen je intuïtie ingaat, vertalen eerdere bedtijden zich uiteindelijk in langere slaapperiodes.

Wees geen 24-uurs snackbar

Neem de touwtjes in handen van de nachtelijke voedingen. Hoewel het normaal kan zijn dat baby’s tot negen maanden of zelfs één jaar 1 of 2 keer per nacht eten krijgen, wil dat nog niet zeggen dat je de hele nacht open moet zijn. Na ongeveer 3 maanden hoeven de meeste baby’s niet elke 1-2 uur te eten. Tegen 9 maanden kunnen de meeste baby’s namelijk 11-12 uur zonder voedsel slapen.
Maak een schema: kies bijvoorbeeld een voedertijd van 1:00 en 4:00 uur. Al snel zal uw baby zich aanpassen om alleen voor deze noodzakelijke voedingen wakker te worden, zonder tussendoor extra snacks. Uiteindelijk zal uw baby leren zichzelf in slaap te brengen zonder voedsel.

Schakel hulp in

Je baby leren slapen kan voor veel nieuwe ouders stressvol zijn en eist zijn tol van het hele gezin. Je baby slaapt niet door en vervolgens heeft iedereen een slaaptekort. Begin met het leggen van de basis voor een gezonde slaap zodra je uit het ziekenhuis thuiskomt.
Zorg dat zowel moeder als vader vanaf het begin meehelpen. De paar uur extra slaap die je hierdoor kunt krijgen om overdag goed te functioneren zijn goud waard. Slaapgebrek houdt namelijk direct verband met een postpartumdepressie.